dilluns, 5 de desembre del 2016

Carta dels Drets i Responsabilitats dels Pares a Europa

Reproduïm l'article que es va publicar al Fapelnews Núm. 6


Signat per Diego Barroso, Expresident de l'EPA (European Parents Association)


La Carta Magna de Drets i Responsabilitats dels Pares a Europa va ser presentada per la European Parents Association (EPA), associació europea de pares i mares que representa a més de 200 milions de persones i que té la seu a Brussel·les. Va ser l’abril de 1996 quan es va donar fer públic el contingut d’aquesta carta. 
Diego Barroso, president de l’EPA, va estar present al XXV Congrés de la fapel i va fer, en resum, la presentació dels punts fonamentals dels drets i deures dels pares a Europa que fa la carta i que reproduïm en aquestes pàgines. 
En aquesta Carta Magna s’observen els trets característics i definitoris que actualment es troben a totes les Constitucions democràtiques i que reprodueixen els continguts de l’article 26 de la Declaració Universal dels Drets Humans. El dret a l’educació i a la llibertat d’ensenyament pertanyen als drets i llibertats bàsiques dels homes i als fonaments de la societat democràtica. L’educació de la persona és condició indispensable per a l’exercici dels drets civils i polítics. La capacitat per a utilitzar els drets personals requereix un saber i uns coneixements apropiats. 
A partir d’aquesta Carta, l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa va redactar la Recomanació 1501, adoptada el 26 de gener de 2001 a la 8a sessió, on es fan una sèrie de reflexions i propostes que defineixen el paper que s’han d’exigir a les famílies i els centres d’ensenyament en l’educació de nens i nenes. La Recomanació assenyala que els pares són els primers educadors dels seus fills: “Tenen la responsabilitat i el deure d’establir les seves bases intel·lectuals i emocionals i de desenvolupar el seu sistema de valors i d’actituds, tenint en compte que el futur de l’infant es troba molt condicionat durant l’etapa escolar. També cal que exerceixin les seves responsabilitats com a pares d’alumnes. Pel que fa a les responsabilitats de l’escola, l’Assemblea reconeix que “l’estat, a través del sistema educatiu, ha de fer dels joves uns bons ciutadans i uns bons professionals, alhora que els ha de donar les bases d’un aprenentatge i desenvolupament personal al llarg de tota la seva vida". 

L’EPA desitja formular aquesta filosofia en la següent declaració de principis: 
1. Els pares tenen el dret d’educar els seus fills sense discriminacions per motiu de color de la seva pell, orígens ètnics, nacionalitat, creences, sexe o situació econòmica. Els pares tenen el deure d’educar els seus fills en bé de la mútua responsabilitat i en un món humà. 
2. Els pares tenen el dret del reconeixement de la seva primacia com a educadors dels seus fills. Els pares tenen el deure de criar els seus fills de manera responsable i no desatendre’ls. 
3. Els pares tenen dret al ple accés dels seus fills al sistema educatiu en base a les seves necessitats, capacitats i mè- rits. Els pares han de comprometre’s, com a socis de l’escola, en l’educació dels seus fills. 
4. Els pares tenen dret d’accés a tota la informació de l’escola relativa als seus fills. Els pares tenen el deure de proporcionar a l’escola dels seus fills tota la informació pertinent orientada a assolir els objectius per als quals treballen en comú. 
5. Els pares tenen el dret d’escollir l’educació més d’acord amb les seves conviccions i amb els valors que assumeixin en l’educació dels fills. Els pares tenen el deure de realitzar opcions amb coneixement de causa i conscientment pel que fa a l’educació que els seus fills han de rebre. 
6. Els pares tenen el dret que el sistema educatiu respecti les seves arrels espirituals i culturals quant a l’educació que s’imparteix als seus fills. Els pares tenen el deure d’educar els seus fills respectant i acceptant els altres i les seves conviccions. 
7. Els pares tenen el dret d’influir en la política aplicada als seus fills per part de l’escola. Els pares tenen el deure de comprometre’s personalment amb l’escola dels seus fills, considerada com un element fonamental de la comunitat local. 
8. Els pares i les associacions de pares tenen el dret de ser activament consultats sobre la política adoptada per les autoritats públiques en tots els nivells. Els pares han de tenir organitzacions representatives democràtiques en tots els nivells que els representen a ells i els seus interessos. 
9. Els pares tenen el dret a l’assistència material de l’estat per superar els obstacles financers d’accés a l’educació dels seus fills. Els pares tenen el deure de dedicar temps i a comprometre-s’hi personalment, per als seus fills i la seva escola, tot recolzant els esforços que fa l’escola per assolir els objectius educatius. 
10. Els pares tenen el dret d’obtenir una educació d’alta qualitat per part de les autoritats públiques competents. Els pares tenen el deure d’ajudar-se mútuament per millorar les seves aptituds com a educadors principals i com a socis en la relació existent entre la llar i l’escola.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada