Pares de família,
polítics i professors volen que tots els nens tinguin una escola de qualitat.
El problema està en la
dificultat d’aconseguir aquesta qualitat i en fer-la possible per a tots. El
problema està, també, en identificar els mitjans que poden conduir a la
qualitat.
Pares de família,
polítics i professors, amb freqüència posen l’objectiu en què els nens usin
quan abans l’ordinador, aprenguin diferents idiomes des dels primers anys, es
moguin amb independència dins del món de les matemàtiques, aprenguin més
geografia,.. I qui té cura dels valors de la persona ? : L’estudiant, a més de
ser savi, i abans de savi, ha de ser bo, ha de ser home.
En una societat
democràtica, com podrem delimitar uns valors en els quals tots hi estem d’acord
i puguin proposar-se a tots als nostres alumnes ? El més sensat serà recollir
aquells que consagra la Constitució : tolerància, respecte pels altres, ajuda a
l’altre.. Però, generalment. Les persones volem més; a molts pares de família
amb això no en tenen prou. A molts professors també els hi sembla poc. Em
consta que igualment es senten insatisfets molts dels que, des de la cosa
pública, treballen per l’educació de la infància i la joventut.
L’escola pública és avui
més que mai, en el nostre país, una escola plural: s’intenta acontentar a tots
–ja sabem que a vegades, intentar acontentar a tots és aconseguir no acontentar
a ningú-. En una societat de canvi –més encara, en crisi-, moltes escoles
d’iniciativa privada procuren adaptar-se a la demanda d'una educació plural.
Juntament amb la informàtica, els idiomes i l'estimulació primerenca, un dels
fetitxes que empresonen l'home d'avui és la pluralitat: sona a democràcia, a
tolerància.
Quin resultat acabarà
produint en el cap del nen una educació on tota opinió pot reclamar el mateix
rang de credibilitat ? Com es podrà formar un criteri ?
Si algú pretén de veritat
–pare/mare, professor/ora o polític/a- que els escolars puguin créixer en l’apreciació
d’uns valors, haurà de defendre la pluralitat d’opcions educatives. En la mida
de què existeixin opcions clares i diferents d’estils educatius, els pares
podran exercir la seva llibertat d’elecció. En la mida que la direcció i el
professorat segueixin amb fidelitat l’oferta del centre, els pares veuran
respectada la seva llibertat. I els professors podran seguir un programa
coherent, i els nens creixeran amb un referent –el que els seus pares en
considerat millor-, i, al menys, sabran més endavant el que accepten o el que
deixen.
Entre tots, i amb bona
voluntat, podem aconseguir que cada família trobi una escola a la seva mida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada