S'ha dit que l'escola té
la finalitat de promoure el benestar de la joventud. El benestar es defineix en
termes de "valors bàsics tals com la supervivència, la salud, la
felicitat, l'amistat, la solidaritat, la comprensió, la consciència, la
llibertat i el sentiment de què la vida té un sentit". Beck, afageix que
l'escola assoleix plenament la seva missió de promoure el benestar humà quan
insisteix en una educació personal i social. Sense oblidar les seves funcions
tradicionals d'ensenyar a llegir, a escriure i a parlar, i impartir els
coneixements bàsics, l'escola ha de reforçar l'ensenyament dels "valors,
la cultura, la religió, la política, l'economia i l'ecologia".
Considerem que l'escola
és un organisme cultural i social. Els éssers humans són animals socials que
per sobreviure i desenvolupar-se han de viure en interdependència, és a dir, en
un marc social on es recolzint mútuament. L'escola és un d'aquests marcs. Cada
escola té les seves característiques, els seus rituals i els seus comportaments
i constitueix una cultura distintiva i un model influïent per a la societat que
l'envolta. Tant les escoles com la societat depenen d'una actitud cooperativa.
El comportament que cada persona adopti amb relació als altres és un dels
principals resultats del sistema educatiu. Les escoles han d'atendre les seves
responsabilitats educatives i procurar que els alumnes es desenvolupin en el
pla personal i social de manera que puguin transferir la seva experiència
escolar a tota la societat.
Evidentment, els alumnes
i els mestres no solament es desenvolupen a l'escola, sinó que participen de
manera més o menys activa en altres grups (familiars, religiosos, socials i
polítics) i porten a l'escola la corresponent experiència. A l'igual que els
altres grups socials, l'escola es troba en constant evolució. En totes les
institucions, i per tant, a l'escola, que és una de les primeres institucions,
hi ha sempre algun conflicte i oposició. Hi haurà criteris diferents que en
alguns cassos s'oposaran a l'autoritat i, sovint, coexistiran en una atmosfera
de tolerància recíproca. A mida que la societat creix en diversitat i en
sensibilitat envers els conflictes interns, s'accentua el paper potencial de
l'escola en l'acceptació de la diversitat. Al mateix temps que exalta la rica
diversitat del fet humà, l'escola ha de promoure una apreciació de la
necessitat de la cohesió social.
Els valors i les actituds
intervenen de forma decisiva en aquesta funció. Vivim en un món caracteritzat
per la diversitat, però que necessita de la cooperació i l'enteniment mutu. Les
escoles tenen la responsabilitat fonamental de promoure aquestes idees.
L'escola és una comunitat que ha de promoure una cultura i una ètica coherents
amb els ideals de l'enteniment i la cooperació. Ha de ser una comunitat on es
fomenti la pau, els drets humans, la tolerència, l'enteniment internacional i
interculturals, la solidaritat, la cooperació, la solució pacífica dels
conflictes i l'organització democràtica. Aquestes directrius es refereixen a la
creació d'un marc on cada un d'aquests aspectes s'incorpori a un tema del
programa d'estudis i contribueixi al clima general i ètic de l'escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada