dilluns, 14 d’abril del 2014

Els valors, la societat i l'escola

S'ha dit que l'escola té la finalitat de promoure el benestar de la joventud. El benestar es defineix en termes de "valors bàsics tals com la supervivència, la salud, la felicitat, l'amistat, la solidaritat, la comprensió, la consciència, la llibertat i el sentiment de què la vida té un sentit". Beck, afageix que l'escola assoleix plenament la seva missió de promoure el benestar humà quan insisteix en una educació personal i social. Sense oblidar les seves funcions tradicionals d'ensenyar a llegir, a escriure i a parlar, i impartir els coneixements bàsics, l'escola ha de reforçar l'ensenyament dels "valors, la cultura, la religió, la política, l'economia i l'ecologia".

Considerem que l'escola és un organisme cultural i social. Els éssers humans són animals socials que per sobreviure i desenvolupar-se han de viure en interdependència, és a dir, en un marc social on es recolzint mútuament. L'escola és un d'aquests marcs. Cada escola té les seves característiques, els seus rituals i els seus comportaments i constitueix una cultura distintiva i un model influïent per a la societat que l'envolta. Tant les escoles com la societat depenen d'una actitud cooperativa. El comportament que cada persona adopti amb relació als altres és un dels principals resultats del sistema educatiu. Les escoles han d'atendre les seves responsabilitats educatives i procurar que els alumnes es desenvolupin en el pla personal i social de manera que puguin transferir la seva experiència escolar a tota la societat.

Evidentment, els alumnes i els mestres no solament es desenvolupen a l'escola, sinó que participen de manera més o menys activa en altres grups (familiars, religiosos, socials i polítics) i porten a l'escola la corresponent experiència. A l'igual que els altres grups socials, l'escola es troba en constant evolució. En totes les institucions, i per tant, a l'escola, que és una de les primeres institucions, hi ha sempre algun conflicte i oposició. Hi haurà criteris diferents que en alguns cassos s'oposaran a l'autoritat i, sovint, coexistiran en una atmosfera de tolerància recíproca. A mida que la societat creix en diversitat i en sensibilitat envers els conflictes interns, s'accentua el paper potencial de l'escola en l'acceptació de la diversitat. Al mateix temps que exalta la rica diversitat del fet humà, l'escola ha de promoure una apreciació de la necessitat de la cohesió social.


Els valors i les actituds intervenen de forma decisiva en aquesta funció. Vivim en un món caracteritzat per la diversitat, però que necessita de la cooperació i l'enteniment mutu. Les escoles tenen la responsabilitat fonamental de promoure aquestes idees. L'escola és una comunitat que ha de promoure una cultura i una ètica coherents amb els ideals de l'enteniment i la cooperació. Ha de ser una comunitat on es fomenti la pau, els drets humans, la tolerència, l'enteniment internacional i interculturals, la solidaritat, la cooperació, la solució pacífica dels conflictes i l'organització democràtica. Aquestes directrius es refereixen a la creació d'un marc on cada un d'aquests aspectes s'incorpori a un tema del programa d'estudis i contribueixi al clima general i ètic de l'escola.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada