El nostre llenguatge
Ajudar els fills a
obtenir un llenguatge ampli i ric en matisos és proporcionar-li un capital els
permetrà estar millor preparats per desenvolupar un paper actiu a la societat.
La pràctica de la lectura amb l'assistència d'un dels pares, 15 minuts al dia,
és un mètode senzill i original procedent d'Anglaterra, i que s'ha difós als
Països Nòrdics, Estats Units i Japó. Gràcies a aquest mètode, molts nens s'han
convertit en millors lectors i més satisfets, al mateix temps, s'han pogut
detectar dificultats en la lectura i l'escriptura.
Les enquestes i les
observacions dels professors demostren que l'actitud dels pares respecte al
treball a l'escola exerceixen una influència capital en el progrés i benestar
de l'alumne a l'escola. La col·laboració positiva entre llar i escola és
especialment important en aprendre a llegir, doncs aquesta capacitat és la base
de gairebé tots els altres aprenentatges.
El nen que escolta amb
freqüència contes explicats amb un bon llenguatge i que practica la lectura de
forma habitual obté la base lingüística necessària. Aquesta és una tasca que ha
de realitzar-se principalment a la llar. L'escola no ha de ser l'única
responsable de desenvolupar l'instint lingüístic del nen. Així com els tres
primers anys de la vida del nen tenen una importància fonamental, els tres
primers anys d'escola són els més importants.
El mètode 15 minuts al
dia consta de dues parts: els pares llegeixen en veu alta i els nens llegeixen
en veu alta (pràctica de la lectura). No es tracta de fer els deures a la
manera tradicional. Cada nen ha de tenir l'oportunitat (preferentment cada dia)
d'escoltar la lectura d'un bon llibre, d'un conte significatiu, de divertides
rimes infantils i de practicar la seva pròpia lectura amb un text
"autèntic" en consonància amb la seva capacitat lectora.
El nen ha de progressar
al seu propi ritme, ajudat tant pel professor com per als pares i sense haver
de ser comparat amb els seus companys.
Lectura dels pares en veu
alta
Llegir en veu alta als
nostres fills és una de les millors maneres de passar el temps amb ells, doncs
mentre llegim també estimulem el desenvolupament del llenguatge i posem els fonaments
de bons hàbits de lectura.
Els millors debats amb el
nostre fill poden estar inspirats en els llibres. A vegades és més senzill
dialogar sobre els problemes del protagonista d'un conte que parlar d'un
mateix. D'aquesta manera podem parlar de problemes sobre els que el nen
difícilment n'hauria parlat.
Riure suprimeix la tensió
i pot apropar-nos als altres. Les aventures emocionants sempre seran més
entretingudes si es poden compartir amb algú. Una mare o un pare
tranquil•litzador estan presents quan el conte resulta massa emocionant.
Deixar-se dur per la
imaginació, crear les pròpies escenes imaginàries, ajudarà el nen a afrontar la
seva pròpia vida, a resoldre els seus problemes, a més de ser una font
d'energia.
Al mateix temps, el fet
d'estar asseguts llegint en veu alta ofereix al nen un moment de pau i
tranquil·litat amb l'adult. Tant nosaltres com els nens sovint correm d'una
experiència a una altra, impermeabilitzant la nostra ment. És important que
disposem de temps per a pensar sobre el que hem llegit, vist i experimentat.
Surten així nous pensaments, la nostra conversa pot continuar per una via
derivada, de manera que el llibre s'ha convertit en una experiència que hem
incorporat i de la qual també hem après.
Crear contes propis,
explicar als nens "com eren les coses abans, quan els pares eren
joves", explicar històries i anècdotes és una cosa que agrada als nens i,
alhora, enriqueix el seu llenguatge. Però amb això no n'hi ha prou. Llegir en
veu alta un text, entre altres coses, inculcarà en els nens l'estructura del
llenguatge escrit i un vocabulari, més ric que l'utilitzat a les converses
quotidianes.
Els instints lingüístics
també es desenvolupen quan el nen pot escoltar literatura que a ell li costa
molt llegir. El seu vocabulari s'enriqueix i això propmou el seu interès per a
la lectura.
Molts nens ens han
explicat el difícil que els resulta, al principi, llegir per ells mateixos. No
n'hi ha prou en llegir un text, sinó que, a més, han d'entendre el sentit del
text, Per aquest motiu, és molt important que els pares (avis, germans grans)
no suprimeixin la lectura en veu alta massa depressa.
L'escola i el professor
de llengua, podran elaborar una llista de bons llibres i interessants per poder
llegir a casa pares i fills. Això s'haurà de fer en totes les llengües
d'aprenentatge dels nens.
Alguns consells per a la
lectura en veu alta dels pares
L'aprenentatge de la
lectura és difícil i laboriós. Molts nens tenen una pràctica limitada de
lectura individual, de manera que, seran lectors dolents tota la seva vida.
En aquest sentit els
pares poden desenvolupar una funció molt important, amb independència de
l'interès que tinguin en llegir o dels nostres hàbits de lectura.
Tan aviat com els nens
puguin deletrejar fonèticament les paraules, ja estan en condicions de llegir en
veu alta a casa. A molts col·legis, el nen llegirà el mateix text en veu alta
amb el professor/a i farà un comentari de la seva lectura.
Al principi el professor
pot escollir un bon llibre de lectura, però, més tard, el nen pot escollir els
llibres juntament amb els pares o el professor/a. D'aquesta manera es poden
escollir textos d'acord amb la seva capacitat de lectura i així podrà avançar
al seu propi ritme. No hi ha res pitjor per a la bona lectura que l’estrès o
les comparacions negatives; la lectura ha de ser interessant i agradable. Això,
farà que el nen estigui més interessat pel treball escolar en general.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada